-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48217 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در قرآن مطلبي دربارة اين كه انسان به حدي پيشرفت ميكند كه ميتواند انسان بسازد، ولي در ساختن روح ناتوان است آمده است؟ اگر هست شرح مختصري بدهيد.

در قرآن مطلبي به صراحت در اينباره نيامده است، ولي از مجموع آيات پيچيدگي ساختمان بدن انسان و ناتواني بشر از درك حقايق هستي به دست ميآيد.

انسان از دو جزء اساسي ساخته شده كه يكي بعد روحاني و ديگر بعد حيوانيت او را تشكيل ميدهد. روح انسان كه انسانيت انسان و تمييز او از حيوانات به آن است، از ساختار بسيار پيچيدهاي برخوردار است كه انسان قادر به درك آن نيست. خداي متعال در اينباره ميفرمايد: وَ يَسْ ?‹َلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلآ قَلِيلاً;(اسرأ،85) دربارة روح از تو ميپرسند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندكي داده نشده است.

در آية ديگري ميخوانيم: لَقَدْ خَلَقْنَا الاْ ?ًِنسَـَنَ فِيَّ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ;(تين،4) به راستي انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.

آية اول به دانش پيشرفته و ساختار فراتر از درك انسان روح و دانش اندك انسان اشاره دارد و در آية دوم، نظام ساختاري جسماني انسان را جزو برترينهاي جهان خلقت ميشمارد; بنابراين، انسان هر چند در علم و تكنولوژي به پيشرفتهاي شگرفي دست يابد، اما نميتواند مدعي آن باشد كه به همة اسرار آفرينش و يا حتي به بخش مهمي از آن دست يافته است. گذشته از اين كه دست يافتن به اسرار بخشي از آفرينش به معناي توانايي در ساختن مانند آن نيست. خداي متعال در آية 73 سورة حج ناتوانايي بشر را در خلقت ضمن بيان مثالي به خوبي ترسيم كرده است. در اين آيه آمده است: اي مردم مثلي زده شد; پس بدان گوش فرا دهيد: كساني را كه غير از خدا ميخوانيد، هرگز نميتوانند مگسي بيافرينند، هر چند براي اين كار دست به دست هم دهند و هر گاه مگس چيزي از آنها بربايد، نميتوانند آن را باز پس گيرند; هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان ]هم اين عابدان و هم آن معبودان[.

بنابراين، انسان از خلق انساني با دو بعد جسماني و روحاني عاجز است و تلاش وي در جهت توليد جسم انسان جداي از روح، هر چند بسيار بعيد به نظر ميرسد و هنوز جاي هيچ اميدي نيست، ولي بر فرض وقوع نيز نميتواند بسان خلقت انسان در نظر گرفته شود; زير اولاً از مهمترين جزء انسان كه بُعد روحاني او است، بي بهره ميباشد و ثانياً: ساخت جسم با استفاده از عناصر و سلولهاي موجود در طبيعت و مخلوق خداي متعال، نميتواند در رديف ساخت جسم انسان كه از عدم آفريده شده، قرار گيرد و تنها تغيير و تحولي در ساختارهاي موجود است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.